Kwaliteitscyclus: samen bouwen aan een inclusieve leeromgeving

Kwaliteitscyclus: samen bouwen aan een inclusieve leeromgeving

Binnen SWV PO 30 06 staat de kwaliteit van passend en inclusief onderwijs voorop. Maar hoe waarborgen we gezamenlijk dat deze hoge kwaliteit behouden blijft? En hoe krijgen we nog beter inzicht in de inzet van onze financiële middelen? Hiervoor gebruiken we kwaliteitscyclus. Dit systemische proces helpt ons om het onderwijs steeds beter af te stemmen op de behoeften van alle leerlingen.

Wat is de kwaliteitscyclus?

De kwaliteitscyclus binnen ons samenwerkingsverband is een proces dat we jaarlijks doorlopen. Het helpt ons om beleid continu te evalueren en waar nodig aan te passen. Deze cyclus bestaat uit vier fasen: beleidsvaststelling, beleidsuitvoering, beleidsevaluatie en beleidsbijstelling. In elke fase wordt de vraag gesteld of we de juiste dingen doen en of we deze op de juiste manier uitvoeren. Dit stelt ons in staat om bij elke stap kritisch te evalueren en tijdig bij te sturen waar nodig. Door elk jaar onze kwaliteitscyclus te volgen, zorgen we voor een vaste aanpak die ons helpt om te blijven ontwikkelen en verbeteren.

Kwaliteit meten: meer dan alleen cijfers

Kwaliteit meten we dus niet alleen met cijfers. Binnen SWV PO 30 06 vinden we het ook belangrijk om te luisteren naar de ervaringen van onderwijsprofessionals, ouders en andere partners. We noemen dit ‘het goede gesprek’ en hechten hier veel waarde aan. Wat niet altijd meetbaar is, is vaak wel merkbaar. Door deze gesprekken leren we wat goed gaat en wat beter kan. Deze nieuwe inzichten nemen we vervolgens mee in het vaststellen van ons beleid.

Transparantie en verantwoording

Elke stap die we zetten wordt nauwkeurig vastgelegd en gecontroleerd. We delen onze resultaten op een duidelijke manier, zodat iedereen weet wat er gebeurt. Dit doen we bijvoorbeeld door jaarverslagen en factsheets te delen op onze website.

Scholen en besturen leggen ook verantwoording af over de middelen die zij vanuit het samenwerkingsverband ontvangen. En beschrijven hun ondersteuningsmogelijkheden in een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit profiel vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van basisondersteuning op scholen. Wat er precies onder de (basis)ondersteuning valt, oftewel: wat elke school in deze regio aan elk kind moet kunnen bieden, bepalen we binnen ons samenwerkingsverband met elkaar. Binnen SWV PO 30 06 hebben we dit uitgewerkt in het document ‘Een sterke basis op elke school’. Je leest er meer over in dit artikel.

Samenwerking als sleutel tot succes

Kwaliteit in onderwijs is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, waarbij alle betrokkenen – van onderwijsprofessionals tot ouders en externe partners – een rol spelen. Dit vraagt om een voortdurende inzet van alle betrokkenen, goede communicatie en wederzijds vertrouwen. Zo zorgen we er samen voor dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. Samen bouwen we aan een toekomst waarin alle leerlingen, met en zonder ondersteuningsbehoefte, samen spelen en samen leren op school. Dichtbij huis, met kinderen uit de buurt.