12 nov Terugblik Werkbijeenkomst ‘Overstap van PO naar VO’
Op donderdag 10 oktober ontvingen we zo’n vijftig professionals uit ons werkveld voor een gezamenlijke werkbijeenkomst van SWV PO 30 06 en SWV VO 30 06. Onderwerp van gesprek was de samenwerking tussen primair en voortgezet onderwijs (PO en VO) en hoe we de overstap van PO naar VO nog verder kunnen verbeteren. We kijken terug op een inspirerende bijeenkomst waar informatie, meningen, ideeën én successen zijn gedeeld.
Niet vanzelfsprekend
Doorgaans verloopt de overstap naar de middelbare school zonder problemen, maar vanuit de samenwerkingsverbanden weten we als geen ander dat dit niet vanzelfsprekend is. Er is een groep leerlingen voor wie die overstap een stuk ingewikkelder is, omdat ze specifieke ondersteuning nodig hebben. De context van een basisschool en middelbare school is niet hetzelfde. Voor kinderen en hun ouders, maar ook voor de scholen, geeft het extra uitdagingen om dan de juiste match te vinden.
Routekaart zorgt voor helderheid
In de routekaart Overstap van PO naar VO staan gemaakte afspraken van schoolbesturen over de stappen die basisscholen moeten volgen als leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften naar het voortgezet onderwijs gaan. De routekaart is een handig hulpmiddel en maakt duidelijk wie in welke fase wat moet doen. Het helpt om de overgang naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen.
Tijdens de werkbijeenkomst op 10 oktober presenteerden we de nieuwe routekaart en collega’s uit het werkveld deelden hun eerste ervaringen. Betrokkenen vinden de routekaart duidelijk; zowel PO als VO weet elkaar eerder én beter te vinden. De betrokkenheid vanuit het samenwerkingsverband voor VO wordt positief ervaren.
Er zijn ook verbeterpunten op de route en we zien nog steeds een toename van het aantal leerlingen dat start in het VSO. Ook is er de wens om nóg duidelijker aan te geven wie nu precies welke verantwoordelijkheid heeft in de route.
Later dit schooljaar vragen we alle scholen om gedetailleerd feedback te geven op de routekaart, zodat we deze verder kunnen optimaliseren.
Ontwikkelingen in de regio
In ons werkgebied zijn verschillende initiatieven, gericht op de overstap de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Het helpt professionals in hun advisering als zij goed zicht hebben op het onderwijsaanbod in de regio. Enkele Osse voorbeelden kregen een podium tijdens deze middag:
- Evy van Westelaken vertelde enthousiast over de Topklas van het Maaslandcollege.
- Judith van der Heijden en Patrick Reijnders deden dit over De Werkplaats: een samenwerking tussen een basisschool en het praktijkonderwijs. Leerlingen met een praktijkgerichte leerstijl volgen hier een dag per week onderwijs, zodat theorie en praktijk voor hen zichtbaar samenkomt.
- Geertjan Willems nam ons mee in de werkwijze van de verlengde brugklas op Hooghuis Stadion, ook wel het Tussenjaar.
Samenwerken en de kloof dichten
We sloten de middag af met een debat. Aan de hand van stellingen voerden we het goede gesprek over samenwerken, communicatie en hoe we omgaan met het delen van informatie tussen PO en VO. In groepjes werden, vol enthousiasme en vanuit eenieders rol, kennis en ervaringen gedeeld. De behoefte om elkaar te ontmoeten, de kloof te dichten tussen PO en VO is groot. Dit is nodig om elkaars wereld beter te begrijpen, maar ook om te delen wat er allemaal al goed gaat in de regio. Een werkgroep met vertegenwoordigers van basisscholen én middelbare scholen werkt gezamenlijk verschillende opgehaalde ideeën uit. Wordt vervolgd!