
17 apr Staat van het Onderwijs 2025: zorgen om inclusie, tijd voor gezamenlijke actie
De Inspectie van het Onderwijs publiceerde op 16 april De Staat van het Onderwijs 2025. Het rapport laat een zorgwekkende trend zien: steeds meer leerlingen hebben extra ondersteuning nodig. Het aantal leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs is weer net zo hoog als tien jaar geleden. Passend onderwijs realiseren blijkt een steeds complexere en urgentere opgave.
Voor SWV PO 30 06 bevestigt dit rapport wat we in onze regio dagelijks ervaren: passend onderwijs realiseren vraagt om meer dan goede bedoelingen. Het vraagt om samenwerking, duidelijke keuzes en een stevige basis op elke school.
De rek raakt eruit
De verschillen tussen regio’s zijn groot. In sommige gemeenten volgt 0,3% van de leerlingen speciaal basisonderwijs; in andere 4%. Ook in het voortgezet speciaal onderwijs lopen de percentages uiteen. Daardoor ontstaan scheefgroei, wachtlijsten en knelpunten in het aanbod. Dat is niet alleen zorgelijk voor leerlingen, maar zet ook samenwerkingsverbanden onder druk. Er blijft minder financiële en personele ruimte over om te investeren in ondersteuning binnen het regulier onderwijs.
Samenwerken aan een stevig fundament
Het rapport laat zien dat het wél kan: inclusiever onderwijs, in samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs. Mits er ruimte is voor maatwerk, deskundige begeleiding en een gedeelde ambitie. Dat vraagt van ons allemaal iets: lef, vertrouwen, en de bereidheid om anders te kijken en te organiseren.
Bij SWV PO 30 06 blijven we daarin investeren. In de ondersteuning op de eigen school. In samen leren. In korte lijnen met partners. En vooral in de overtuiging dat ieder kind erbij hoort – en kan groeien op een plek die past. Dat sluit aan bij de kern van ons ondersteuningsplan: gelijke kansen voor elk kind, op een passende plek.
Van rapport naar praktijk
De Staat van het Onderwijs roept op tot actie. Niet in de vorm van nieuwe structuren of beleidsdocumenten, maar in de dagelijkse praktijk van leerkrachten, ondersteuners, andere onderwijsprofessionals en partners. Inclusief onderwijs is geen ideaal in de verte. Het begint hier, in onze regio.
Lees ook