
07 apr Naar inclusief onderwijs in de regio: een kwestie van doen!
Samenwerkingsverband PO 30 06 zet met schoolbesturen en partners concrete stappen richting inclusiever onderwijs. In samenwerking met de Deelnemersraad hebben we dit uitgewerkt in de notitie ‘Naar inclusief onderwijs in de regio: een kwestie van doen!’, met drie ambities voor 2025–2027. Ons doel blijft hetzelfde: goed onderwijs voor alle kinderen, zo dichtbij mogelijk. Inclusief onderwijs is voor ons een kwestie van dóen.
We willen dat kinderen met en zonder ondersteuningsbehoeften dichtbij huis naar school kunnen – het liefst naar dezelfde school én, waar mogelijk, in dezelfde klas. Zodat ze samen kunnen spelen en samen kunnen leren. Dat vraagt om goed onderwijs, waarin diversiteit de norm is en ondersteuning onderdeel is van de dagelijkse praktijk.
Dat bereiken we alleen als we het sámen doen: scholen, ouders, zorgpartners en het samenwerkingsverband. Met een stevige basisondersteuning, inzet van expertise op school en een netwerk van voorzieningen in de wijk. We denken in mogelijkheden, durven te experimenteren en vertalen wat werkt naar beleid. We bouwen aan een inclusieve regio. Stap voor stap.
Samen sturen op inclusie
De schoolbesturen van het samenwerkingsverband nemen samen verantwoordelijkheid voor inclusief onderwijs. We willen dat onze gezamenlijke inzet ertoe leidt dat steeds meer kinderen onderwijs krijgen in een inclusieve leeromgeving – met specialistische expertise dichtbij.
Voor de periode 2025–2027 hebben we drie ambities geformuleerd, als verdieping van het ondersteuningsplan 2023–2027. Deze maken de beweging richting inclusiever onderwijs concreet.
- Scholen bieden een hoog niveau van basisondersteuning
In 2027 voldoet elke school aan de norm voor basisondersteuning. Dat is het fundament voor extra ondersteuning op de eigen school, met hulp van het gespecialiseerd onderwijs als expertisepartner.
- Ondersteuning op de eigen school in plaats van doorverwijzen
We richten ons op ondersteuning in de klas. Toelaatbaarheidsverklaringen worden vanaf 2027 tijdelijk en gericht op terugkeer voor kinderen die naar verwachting ook regulier onderwijs kunnen gaan volgen. Kinderen in de voorschoolse leeftijd brengen we vroegtijdig in beeld en plaatsen we – met extra ondersteuning als dat nodig is – zo kansrijk mogelijk in het regulier onderwijs.
- Een dekkend netwerk van inclusieve voorzieningen
We herpositioneren onderwijs en ondersteuning waar nodig en investeren in inclusieve huisvesting en voorzieningen. We intensiveren de samenwerking tussen regulier en gespecialiseerd onderwijs. Samenwerking in één gebouw, gericht op inclusie, biedt kansen voor samen leren en ontwikkelen.
Samen zetten we de volgende stap
Deze notitie ondersteunt de volgende fase richting inclusief onderwijs. De Deelnemersraad speelt hierin een sleutelrol als aanjager en steun voor scholen. We vragen feedback uit de praktijk en blijven afgestemd met SWV VO 30 06. Vanuit onze kwaliteitscyclus monitoren we of onze inzet leidt tot de gewenste resultaten – en sturen we bij als dat nodig is.
Inclusief onderwijs is het resultaat van goed onderwijs. En dat is, in onze regio, een kwestie van doen.