
27 mrt Steeds meer kinderen direct naar speciaal (basis)onderwijs: hoe komt dat?
Steeds vaker beginnen jonge kinderen hun schooltijd direct in het speciaal (basis)onderwijs, zonder eerst ervaring op te doen in het regulier onderwijs. Ze komen bijvoorbeeld uit de kinderopvang of een medisch kinderdagverblijf en maken meteen de overstap naar een speciale school. Maar hoe verhoudt dit zich tot de ambitie voor inclusiever onderwijs?
Onderstroom in beeld
Het Instituut voor Inclusief Onderwijs (IvIO) onderzoekt waarom sommige kinderen direct instromen in het speciaal onderwijs. Deze zogenoemde onderinstroom roept vragen op: wat zijn de oorzaken? Welke afwegingen maken ouders en professionals? En wat is er nodig om kinderen een betere start in het regulier onderwijs te geven?
SWV PO 30 06 is een van de deelnemende regio’s aan dit landelijk onderzoek. Het onderzoek is gestart in maart 2025 en de uitkomsten worden medio 2026 verwacht.
De werkwijze van het IvIO
Het IvIO verzamelt gegevens, spreekt met ouders en professionals en analyseert dossiers van leerlingen die direct in het speciaal onderwijs zijn gestart. De onderzoekers kijken naar de aanmeldprocedures, de keuzes die worden gemaakt en hoe onderwijs en jeugdhulp samenwerken.
Het doel? Beter te begrijpen waarom deze onderinstroom groeit – én om oplossingen te vinden die het mogelijk maken dat meer kinderen starten in het regulier onderwijs, met passende ondersteuning.
Wat betekent dit voor ons?
Voor SWV PO 30 06 is dit onderzoek een kans om scherper in beeld te krijgen wat er speelt in onze regio. Wat doen we al goed? Wat kan beter? En hoe kunnen we – samen met ouders, professionals en andere partners – werken aan een inclusiever onderwijssysteem?
We houden je op de hoogte via onze nieuwsbrief en website.