08 okt Terugblik lezing Bert Wienen 26 september 2024
Op donderdag 26 september 2024 kwamen ruim 400 onderwijsprofessionals samen in Theater De Lievekamp in Oss voor een inspirerende lezing van Bert Wienen, auteur van het Onderwijsboek van het Jaar 2023: Van individueel naar inclusief onderwijs. Het thema van de middag, “Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?”, liet ons nadenken over hoe we ons onderwijs inclusiever kunnen maken en tegelijkertijd de focus op kwaliteit kunnen behouden.
Persoonlijk verhaal
Bert begon de middag met een persoonlijk verhaal over zijn herstel na een ernstig ongeluk. Na dit ongeluk moest hij opnieuw leren lopen, ook traplopen. Hij vertelde hoe zijn fysiotherapeut hem uitdaagde niet maar een paar traptreden te beklimmen, maar om helemaal naar boven te gaan. Het kostte veel moeite, maar uiteindelijk stond Bert trots bovenaan de trap. Dit verhaal is een mooie metafoor voor de uitdagingen in het onderwijs. Leren is leuk, maar kost weerstand. En juist door die weerstand te overwinnen, gaan we vooruit. Dit is van belang bij het vinden van oplossingen vinden in de school of klas. De kern van zijn betoog? Goed onderwijs is de basis voor inclusief onderwijs.
Labels en zorgcultuur
Bert deelde zijn scherpe observaties over de huidige maatschappij. Hij zoomde in op de toenemende neiging om kinderen te labelen en over de zorgcultuur waarin we nu zitten. Hij daagde ons uit om weer terug te keren naar de basis: goed onderwijs. Dit betekent minder (focus op) labels en meer aandacht voor de kracht van de leerkracht en de klas als gemeenschap. Bert vroeg ons na te denken: “Wat kunnen wij als context doen om kinderen te ondersteunen?” Dit zette veel mensen aan het denken over de balans tussen zorg en onderwijs.
De brandweerauto
Een krachtig beeld dat Bert gebruikte, was dat van de brandweerauto. Hij sprak over de noodzaak om als team verantwoordelijkheid te nemen voor elk kind in de klas. Als een leerling vastloopt, moeten we hem niet loslaten totdat we het probleem hebben opgelost, net zoals een brandweerman niet stopt met blussen totdat de brand is gedoofd. Ook als deze brand hoog is, stopt de brandweerman niet met blussen om zijn collega te bellen die normaalgesproken flatgebouwen blust, maar stapt op de ladder en gaat door met blussen. Deze metafoor maakte veel indruk bij de aanwezigen en liet ons nadenken over hoe wij als onderwijsprofessionals kunnen samenwerken om elk kind de ondersteuning te bieden die het nodig heeft.
Een geslaagde middag
We kijken terug op een geslaagde middag. De deelnemers waren enthousiast over de invulling van deze inspiratiemiddag. De persoonlijke verhalen van Bert zorgden voor herkenning en een verbindende sfeer. Meer dan 400 professionals deelden hun niet alleen hun inzichten, maar stelden ook veel vragen. De interactieve lezing gaf deelnemers door een rondgaande microfoon de kans om volop mee te denken en te reflecteren op de inzichten.
Na afloop was er tijd om informeel met elkaar na te praten en het boek van Bert Wienen werd enthousiast ontvangen. Van de 100 scholen binnen het samenwerkingsverband namen maar liefst 98 scholen het boek mee, klaar om deze inzichten verder te delen met hun teams.
Stof tot nadenken
Zoals één van de deelnemers opmerkte: “Deze middag gaf weer veel stof tot nadenken. De lezing bood een krachtige reminder dat wij als onderwijsprofessionals een belangrijke rol spelen in het leven van onze leerlingen. Met de juiste steun en samenwerking kunnen we een groot verschil maken.” Bert’s oproep om samen te blijven werken aan sterk onderwijs en vooral niet op te geven wanneer een kind extra hulp nodig heeft, blijft hangen. Zoals hij het samenvattend verwoordde: “Als er brand is, blus je het samen. Laat een kind nooit los.”