Terugblik workshop ‘Van afwezigheid naar aanwezigheid’

Terugblik workshop ‘Van afwezigheid naar aanwezigheid’

Op woensdag 20 november 2024 kwamen ruim 35 onderwijsprofessionals uit de regio samen voor de workshop ‘Van afwezigheid naar aanwezigheid’. Landelijk is er steeds meer aandacht voor de verschuiving van verzuim naar aanwezigheid. Scholen worden gevraagd om breder en systematischer te kijken naar de redenen waarom leerlingen afwezig zijn. Linda Gerritsen en Gezina Topper begeleidden deze inspirerende bijeenkomst, die plaatsvond in een informele en leerzame sfeer. 

Praktische handvatten en waardevolle uitwisseling

De workshop bood niet alleen inspirerende inzichten, maar ook concrete handvatten om met het thema ‘aanwezigheid’ aan de slag te gaan. Linda en Gezina moedigden de deelnemers aan om ervaringen en ideeën met elkaar te delen. Deze uitwisseling zorgde voor herkenning én nieuwe perspectieven. Zo ontstonden waardevolle gesprekken over de complexiteit van afwezigheid en de stappen die nodig zijn om kinderen actief en betrokken te houden binnen het onderwijs.

De Piramide van Aanwezigheid als kern

Centraal in de workshop stond de Piramide van Aanwezigheid. Dit model biedt een gestructureerde manier om afwezigheid van leerlingen te analyseren en te begrijpen. De piramide maakt het mogelijk om samenhang te zien tussen verschillende factoren en biedt handvatten om gerichte acties te ondernemen. Deelnemers gingen hiermee aan de slag, waarbij praktijkvoorbeelden en herkenbare situaties uit het dagelijks werk werden gedeeld.

Een diverse groep met gedeelde ambities

We kijken terug op een geslaagde middag. De deelnemers vormden een mooie, diverse groep: collega’s uit het regulier onderwijs, het speciaal (basis)onderwijs, trajectbegeleiders, ondersteuningsspecialisten, leerplichtambtenaren, zorgconsulenten én een beleidsmedewerker van de gemeente.

De diversiteit van de groep droeg bij aan een breed perspectief, waardoor de kracht van samenwerking extra duidelijk werd! Want ondanks de verschillende achtergronden was er een duidelijke gedeelde ambitie: samen werken aan het vergroten van de aanwezigheid en betrokkenheid van leerlingen.

Routekaart ‘Aanwezigheid op school’

Eerder dit jaar ontwikkelde SWV PO 30 06, met vertegenwoordig vanuit schoolbesturen en in samenwerking in samenwerking met GGD en Leerplicht, deze routekaart.

Met deze praktische tool kunnen onderwijsprofessionals de juiste stappen zetten om de aanwezigheid van kinderen op school te bevorderen en daarmee te voorkomen dat kinderen thuis komen te zitten. Je leest er meer over in het artikel ‘Routekaart aanwezigheid op school’.