16 dec De invloed van leerlingen met ondersteuningsbehoeften op hun klasgenoten
Uit onderzoek blijkt dat leerlingen met milde ondersteuningsbehoeften een kleine, positieve invloed hebben op de leerprestaties van hun klasgenoten. Voor leerlingen met complexere ondersteuningsbehoeften is geen duidelijke invloed gevonden op de prestaties van anderen.
Dit betekent dat inclusieve klassen, waarin leerlingen met verschillende behoeften samen leren, goed werken voor alle leerlingen. Het positieve effect bij milde ondersteuningsbehoeften komt waarschijnlijk doordat leraren hier meer ervaring mee hebben en daardoor effectiever les kunnen geven. Bij complexere ondersteuningsbehoeften kan extra ondersteuning voor leraren helpen om nog meer uit deze situatie te halen. Belangrijk is dat de aanwezigheid van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften geen nadelige invloed heeft op de leerprestaties van andere leerlingen. Dit laat zien dat inclusieve klassen een waardevolle leeromgeving kunnen zijn voor iedereen!
Het hele onderzoek is hier te lezen:
Szumski, G., Smogorzewska, J., & Karwowski, M. (2017). Academic achievement of students without special educational needs in inclusive classrooms: A meta-analysis.. Educational Research Review, 21, 33–54.